Доставка и куриери

КОМПЕКС 2009 работи основно с куриерските фирми ECONT и SPEEDY.

Доставката (транспортни разходи + такса за банков превод на наложен платеж) се заплаща от КЛИЕНТ. Възможно е КОМПЕКС 2009 частично или напълно да поеме транспортните разходи, като отстъпките или безплатната доставка са обявени на видно място във www.rmania.net.

Когато куриерската фирма предлага опция "огледай стоката, преди да платиш", КОМПЕКС 2009 предоставя тази полезна при Интернет пазаруването опция на клиентите си, защото сме сигурни в качеството на стоката. Ново допълнение към тази услуга е опцията "тест и оглед" (до 15мин.) и се предлага единствено от ECONT.


Ценообразуване
Цената на доставката, която се заплаща от клиент се определя от куриерските фирми, като най-често се отчитат следните фактори:
- тегло на пратката;
- разстояние*;
- сума на наложения платеж (поради банковата комисионна);
- начален и краен пункт за прием и доставка (напр. най-евтина е доставката от офис на куриер до друг офис на куриер, а най-скъпа е доставката от адрес на изпращач до адрес на получател);
- при стоки с ниско тегло, но обемна опаковка е възможно да се формира такса за транспорт, съобразеан с обема, а не с теглото.
* Всички куриерски фирми ползват утвърдени графици и маршрути за доставка до различни населени места, чрез което се минимизират разходите. При градски куриер (до адрес), цената на доставката не е съобразена с разстоянието, а с това, че се отделя индивидуален транспорт за специфичен маршрут. По тази причина например доставка от офис на куриер в гр. София до офис на куриер в гр. Варна е по-евтина от доставка от адрес до друг адрес в два съседни квартала в гр. София.

Отлична възможност предварително да изчислите транспортните си разходи за доставка са:

Тарифен калкулатор на куриерска фирма ECONT

Тарифен калкулатор на куриерска фирма SPEEDY

Даваме три примера за поръчка:

Пример 1. Клиент поръчва лаптоп с тегло 5кг. (лаптоп, опаковка, захранващ адаптер) на обявена цена 459лв.* Поръчката е от нашият офис в гр. София до офис на куриер в гр. Варна.
Цена на доставката:
Куриер Econt: 20.92лв.
Куриер Speedy: 11.10лв. 

Пример 2. Клиент поръчва LCD монитор с тегло 11кг. (монитор и опаковка) на обявена цена 189лв.* Поръчката е от нашият офис в гр. София до офис на куриер в гр. Пловдив.
Цена на доставката:
Куриер Econt: 24.34лв.
Куриер Speedy: 16.20лв. 

Пример 3. Клиент поръчва марков компютър с тегло 17кг. (тежки са марковите машини) на обявена цена 269лв.* Поръчката е от нашият офис в гр. София до офис на куриер в гр. Русе.
Цена на доставката:
Куриер Econt: 19.66лв.
Куриер Speedy: 20.40лв.

* В момента КОМПЕКС 2009 има намаление за поръчка чрез куриерска фирма, което възлиза на 3% от обявената цена. За първият пример намалението е в размер на 13.77лв. (което покрива по-голяма част от транспортният разход). За вторият пример намалението е в размер на 6лв. За третият пример нашето намаление е в размер на 8лв.

Внимание, имайте предвид, че тарифният калкулатор на фирма ECONT е много по-точен и отчита всички възможни фактори при ценообразуването на доставката, докато опростеният тарифен калкулатор на SPEEDY не отчита вида на доставката (адрес-офис, офис-офис, адрес-адрес), освен това съдържа следното уточение:
"Уважаеми клиенти, обърнете внимание на следното: ако пратката ви е с по-високо обемно спрямо реалното тегло, то услугата ще се тарифира на база обемното тегло. 1 куб. метър = 166кг."

Нашите впечатления за двете фирми са следните:
Econt - коректни, точни с доставките и плащанията, единствени предлагат опция "огледай преди да платиш" (която си заслужава по-високата им доставна тарифа), много добра Интернет базирана система за поръчки. Поради опцията за оглед, преди плащане, Еконт са отличен избор при единични поръчки на стока с неизвестен статус или от търговец, от когото се пазарува за първи път.
Speedy - коректни, в повечето случаи точни с доставките и плащанията, отлични условия за редовни клиенти и фирми с договор към тях, отлична Интернет базирана система за поръчки, много отзивчиви оператори по телефон. Отличен избор за редовни поръчки и след сключен договор.


Опаковка
Въпреки, че куриерските фирми през последните си години окончателно решиха проблема с доставката на чуплива стока, нашите опаковки продължават традицията за солидна защита срещу лош транспорт от недобросъвестен персонал.
Ние ще бъдем най-ощетени от повреда на стоката, поради лоша опаковка и липса на защита при недобър транспорт и/или временно складиране. Това е така, защото почти всички клиенти избират опцията за оглед преди плащане и при евентуална повреда, освен ремонта на повредената стока, ние заплащаме и транспортните разходи в обратна посока.

Отказ от прием на изпратена по куриер гаранционна стока
Ние можем да откажем прием на гаранционна стока поради следните условия:
- върната ни е стока, с лоша и видимо повредена опаковка;
- нямаме възможност да видим стоката, преди да я приемем от куриерската фирма - да видим дали стоката е с гаранция към нас, дали гаранционните стикери са налични и ненарушени, както и да се уверим, че клиентът е попълнил сервизна карта с описание на проблема;
- липсва попълнена сервизна карта с описание на проблема, номер на гаранционната карта или копие от нея, описание на комплектацията на гаранционната техника;
- изпратена е стока, за която не сме били уведомени предварително (чрез телефонно обаждане или E-mail).
Описани са общи положения за отказ от прием на гаранционна стока чрез куриерска фирма, които имат за цел да избегнат конфликтни ситуации с клиенти, както и по-коректно гаранционно обслужване, базиращо се на официални търговски отношения.

Прием на извънгаранционна стока
Условията за прием на извънгаранционна стока, техника за диагностика, изкупуване или подмяна се договарят индивидуално за всеки отделен случай. Ако се договори предварително, е възможно в рамките на 15мин. да се издаде приемо-предавателен протокол, който да бъде върнат чрез куриер. Възможно е този документ да бъде изпратен по E-mail.


Документи, придружаващи стока, поръчана чрез куриер
Всяка стока, изпратена по куриер се придружава от документа "Гаранционни условия и договор за продажба", в който е подробно описан обхвата на гаранционните задължения, датата на покупката, гаранционният срок, контактни данни на продавач и купувач.
Касови и други счетоводни документи при доставка на стока чрез куриер, се получават от самият куриер, а не от търговеца, с което се удостоверява заплатената сума. Документът, получен от куриерската фирма може да се приложи към гаранционният договор, чрез което клиент има право да претендира за възстановяване на сума при дефектирала и неподлежаща на ремонт стока. В самият договор за продажба също е отразена сумата на покупката, както и условията за възстановяване на заплатената сума.
Съгласно законодателството на Р. България , касова бележка може да бъде издадена само при плащане в търговския обект в брой, като за плащания по банков път касова бележка не се издава. Услугата "наложен платеж" не е плащане в брой към КОМПЕКС 2009, а паричният трансфер се извършва по банков път. Всеки клиент има право, ако не одобри стоката, да не я плати, тоест предварителното издаване на платежен (отчетен) документ при ползване на опция "виж и плати" не само счетоводно, но и е логически не е оправдано.
При предварително уточнение с клиент или фирма за доставка, която ще бъде платена в брой от куриера, а не по банков път (оскъпява допълнително доставката) се издадава фактура или касова бележка, след получаване на парите в брой в офисът ни. Клиентът ни може да си получи финансовият документ лично, по поща, или чрез куриер.